Skip to content

‘Die Mannschaft’

maart 1, 2016

Wat moet je als rechtgeaarde fan met een Europees Kampioenschap waar Oranje schittert door afwezigheid? Uit pure chagrijn het toernooi negeren is een optie. Maar die zal door de doorgewinterde voetbaljunkie niet snel gelicht worden. (Ik zeg voor elk groot toernooi dat ik echt niet naar al die wedstrijden ga kijken. En dan krijg ik van mijn vrouw altijd dezelfde blik toegeworpen.) Ja, van 10 juni tot 10 juli wordt mijn kijkgedrag grotendeels bepaald door het EK in Frankrijk. Ik kan de aantrekkingskracht eenvoudigweg niet weerstaan. Verzin altijd een reden om mezelf voor de televisie te installeren.

Vooruitlopend op dat gegeven, vond ik wel dat er een knoop doorgehakt diende te worden. En wel deze: voor wie ben ik? Want een maand lang als neutrale kijker alles volgen, zonder iets van spanning, euforie of teleurstelling te voelen, dat ga ik niet doen. Ik wil mij met een team kunnen identificeren, zoals ik dat – onder normale omstandigheden – met ‘onze jongens’ zou hebben gedaan. Tijd om een kijkje te nemen in mijn voetbalziel!

Het contrast tussen de ineenstorting van het Nederlands elftal en het succesverhaal van België is enorm. En dus is de verleiding om voor onze zuiderburen te supporteren vrij logisch. Kompany, Dembélé, De Bruyne, Hazard, Witsel, Chadli, Aldeweireld, Vertongen, Lukaku; stuk voor stuk geweldige spelers. Ze zullen het echter zonder mijn ondersteuning moeten doen. Waarom? Omdat de vreugde dat aartsrivaal Oranje het eindtoernooi niet had gehaald bijkans de blijdschap dat ze zelf wel van de partij zijn overvleugelde. Daar heb ik mij aan gestoord, ja. En omdat de Belgen – zelfs met een hele trits toppers – altijd de irritante gewoonte er op na houden zich in de rol van de underdog te manoeuvreren. Calimero-voetballers.

Eigenlijk was ik er heel snel uit. Dat heeft veel te maken met de zomer van tien jaar geleden. Samen met mijn motormakkers van Omroep Flevoland Peter, Marco en Rob toerden wij destijds oostwaarts naar het land waar op dat moment het wereldkampioenschap werd gespeeld. Duitsland was gastheer en onder de bezielende leiding van de energieke coach Jürgen Klinsmann werd het thuispubliek in vervoering gebracht. Aan de hand van de excellerende aanvoerder Michaell Ballack imponeerde ‘Die Mannschaft’ met fris en technisch verzorgd aanvallend voetbal. Te midden van de dolenthousiaste supporters zaten wij Hollandse kaaskoppen ’s avonds ook te genieten. Ik hoopte oprecht dat Duitsland de titel zou pakken.

Dat gebeurde niet, de latere kampioen Italië bleek in de halve finales een niet te nemen horde. Maar het team had wel de harten van het voetbalvolk voor zich gewonnen. De tijd dat het vooral draaide om loopvermogen, inzet en fysieke kracht was voorbij. De dravers waren trendsetters geworden. Een lijn die onder de nieuwe bondscoach Joachim Löw consequent en zonder concessies werd doorgevoerd. Een hecht collectief met volop ruimte voor creatieve geesten. Dat leverde in 2014 de wereldtitel op.

Een tweede reden om voor Duitsland te kiezen is de aanwezigheid van een speler die in mijn ogen zo’n beetje alles belichaamt waarom ik zo van voetbal hou: Mesut Özil. De spelmaker van mijn favoriete club Arsenal beschikt over een waanzinnig spelinzicht en kan dankzij zijn fabelachtige techniek wat hij ziet ook uitvoeren. De assist is zijn handelsmerk geworden en op gezette tijden weet hij ook zelf – vaak fraai – het net te vinden. Bescheiden, beschaafde aanvallende middenvelder, stilistisch ook een genot om te aanschouwen. Wordt hij mijn EK-held?

MannschaftZo, ik heb kleur bekend. En om te benadrukken dat het mij menens is, heb ik op internet een shirt van ‘Die Mannschaft’ gescoord, zoals hiernaast te zien is. Supporter zijn is een serieuze zaak, daar horen geen halve maatregelen bij. Ik ben helemaal klaar voor het EK, jullie ook?

 

 

No comments yet

Geef een reactie

