Skip to content

Proefballonnen

november 19, 2014

naamloos (11)Het was vijf voor twaalf toen een raadslid mij vertelde dat ze het deze keer anders hadden willen doen. Na een slopende avond waarop liefst 66 voorstellen (in het jargon: amendementen en moties) in stemming werden gebracht, had ik niet meer de puf hem te vragen wat zijn opmerking behelsde. Zittend op de publieke tribune zag ik eerder hoe volksvertegenwoordigers de regie over het democratische proces verloren. Er werd tot vervelens toe ingezoomd op details, inhoudelijk relevante debatten waren op de vingers van 1 hand te tellen. En dat terwijl het hier de begroting over 2015 betrof en 7 miljoen aan bezuinigingen op de agenda stond. Oeverloos geneuzel over zinnetjes, woordjes, komma’s en punten. Alleen insiders en de in groten getale aanwezige ambtenaren wisten waar de technocratische verhandelingen over gingen. Als ik mijn moeder had meegenomen (zeer goed bij de tijd, leest de ochtendbode van voor naar achteren en terug), had zij er werkelijk helemaal niets van begrepen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn! Kan het niet toegankelijker, begrijpelijker? Is het echt nodig dat al die politieke partijen elke keer weer zoveel proefballonnen opblazen, die bijna allemaal worden doorgeprikt. Het riekt naar profileringsdrang, waarbij de democratische legitimatie uit het oog wordt verloren. Ik vind: kwaliteit boven kwantiteit. Kom met echt goed onderbouwde voorstellen, waarmee andere fracties – ongeacht hun politieke kleur – overtuigd kunnen worden. De koehandel waar ik gisteravond getuige van was, stemde mij bepaald niet vrolijk. En ik was niet de enige. Toen ik in een schorsing een oudgediende vroeg wat hij van de seance vond, fronste hij de wenkbrauwen en zei: “Niet erg verheffend allemaal’’. Over presentatie en taalgebruik zal ik het maar niet hebben. Voor de duidelijkheid: ik heb al eerder gezegd dat ik respect heb voor de raadsleden, die veel tijd en energie in hun werk steken. Juist daarom hoop ik dat ik tegen het raadslid waar ik dit stukje mee begon de volgende keer kan zeggen: zo, dat was echt anders, beter! Maar ik vrees dat er weinig zal veranderen.

 

 

2 reacties leave one →
  1. henk a van den brink permalink
    november 19, 2014 3:37 pm

    Op de publieke tribune, vrijwillige belangstellende, en niet op de perstribune, voor de noodzakelijke verslaggeving?

Geef een reactie

