Skip to content

Bravo Gino!

oktober 26, 2014

fotoIedereen die van muziek houdt, kent liedjes die gemaakt zijn ter nagedachtenis aan iemand. Mijn favoriete herdenkingsnummer aller tijden is ‘American Pie’ van de Amerikaanse zanger Don McLean over Buddy Holly, die op 3 februari 1959 in een vliegtuigcrash omkwam. (Ook zijn collega-artiesten Ritchie Valens en The Big Bopper overleefden het ongeluk niet.) Een monumentaal nummer, dat mij nog altijd kan ontroeren. (Wat overigens niet van de cover van Madonna gezegd kan worden.) Toen ik gisteren onderweg naar Amsterdam een tussenstop maakte in Almere bij mijn favoriete platenzaak ’t Oor struinde ik door de bakken vinyl en stuitte op de plaat ‘Powerful People’ van Gino Vannelli. Ik wilde altijd iets van deze Canadees van Italiaanse afkomst hebben, vooral omdat ik de song ‘People Gotta Move’ zo tijdloos goed vind. En ik houd van zijn soulvolle stem. Ondanks dat ik bepaald geen liefhebber van de synthesizer ben, kwamen de groovy tracks prima binnen. En plotseling deed ik ook nog een hartverwarmende ontdekking. Luisterend naar het laatste nummer op kant twee ‘Poor Happy Jimmy’ dacht ik al te horen dat het over iemand ging die ik kende. Mijn vermoeden was juist: Gino had al zijn gevoel gelegd in een tribute voor Jim Croce – de door mijn zo bewonderde singer/songwriter, die een jaar voordat deze plaat uitkwam ook het slachtoffer van een vliegtuigongeluk was. “I didn’t know him very well but he was with me”, vertelt Vannelli in een breekbaar, klein lied, met religieuze trekjes. Zulke fraaie nummers maken, zo lekker zingen en dan ook nog een liefdevol mens. Bravo Gino!

No comments yet

Geef een reactie

