Skip to content

Zo doen we dat in dit land

oktober 13, 2014

naamloos (6)Via de nationale peilstok Maurice de Hond heb ik begrepen dat een meerderheid van de Nederlanders tegen het vervolgen van Geert Wilders is vanwege diens kroegpraat over minder Marokkanen. Onlangs werd mij de vraag gesteld: voor of tegen. Ik antwoordde: dat is niet aan mij. Ik hou de zaken graag helder en overzichtelijk. In onze prachtige democratie mag je van alles roepen. Als iemand of meerdere mensen van mening zijn dat degene die gebruik maakt van het recht op vrije meningsuiting te ver gaat, wordt een beroep gedaan op de rechtsstaat. De wet is voor iedereen gelijk, de rechter staat boven alle partijen. Prima geregeld, niets aan doen. Ik begrijp dat er 6400 aangiftes tegen Wilders zijn gedaan en dat het Openbaar Ministerie overweegt de PVV-voorman de vervolgen. Kenners zeggen dat juridische vervolging ditmaal meer kans van slagen heeft, omdat de uitlatingen van Wilders beledigend zouden zijn en aanzetten tot haat. Op de opiniepagina’s en op diverse internetfora lees ik dat vervolging en een eventuele veroordeling de politieke leider alleen maar in de kaart zouden spelen. En dat het daarom niet zover moet komen. Dat vind ik raar. Primair is in deze zaak toch niet of de aanhang van Wilders wellicht groter wordt als hij vol overgave zijn rol als martelaar van het vrije woord uitvent. Dat doet in mijn ogen helemaal niet ter zake. Evenals advocaat Gerard Spong ben ik van mening dat het recht altijd zijn loop moet hebben, zeker als het gaat om het toetsen in hoeverre de uitlatingen van Wilders in de haak zijn. Want het was meer dan zomaar een steen in de vijver. Zelfs de eigen hondstrouwe aanhang van de PVV was behoorlijk in de war. Veel bestuurders zeiden de partij vaarwel. Het OM doet haar werk. En ik respecteer de uitkomst, ongeacht of het wel of niet tot een rechtszaak komt. Zo doen we dat in dit land.

No comments yet

Geef een reactie

