Skip to content

Onmisbare schakel

september 22, 2014

images37XWAHW2Uit een onderzoek van de gemeente Lelystad blijkt onder meer dat 1100 inwoners van mening zijn dat er op cultuur bezuinigd kan worden. De beleidsmakers in het stadhuis vonden het kennelijk nodig het volk mee te laten denken over de besparingen en daaruit kwam tevens naar voren dat er ook minder belastingcenten naar stadspromotie moet gaan. Ik ben op mijn beurt nieuwsgierig naar de argumenten, vooral aangaande de culturele sector. Naar mijn bescheiden mening is cultuur voor het welzijn van de mens een onmisbare schakel. Daarbij vind Ik het aanbod in mijn stad zeer de moeite waard en huldig het standpunt dat cultureel centrum De Kubus, poppodium Underground, theater Agora en de bibliotheek juist beschermd moeten worden. Stuk voor stuk zijn het instellingen die hun bestaansrecht meer dan waar hebben gemaakt en – tegen de stroom in – uitstekend presteren. Sinds een paar jaar is de term ‘cultureel ondernemerschap’ bij de bestuurders in zwang. De organisaties moeten meer zelf de broek ophouden en geld uit de markt halen. Om dat te realiseren heeft KUBA (zoals de vier gezamenlijk heten) een nieuwe stichting opgericht en wordt binnenkort een sponsorwerver aangetrokken. Ik hoop dat de investering loont en vraag mij tegelijkertijd af waar extra middelen te halen zijn. Een bruisend cultureel leven is goed voor de horeca, het kwakkelende Stadhart en het vestigingsklimaat. De instellingen moeten alleen al in 2014 ruim vier ton inleveren. En ik vraag mij enigszins ongerust af of het daarbij blijft. In hoeverre voelt een gemeente die besluit inwoners te laten meedenken hoe de poen moet worden verdeeld zich verplicht rekening te houden met de uitkomsten? De tijd zal het leren.

 

No comments yet

Geef een reactie

