Skip to content

Uitstraling

september 21, 2014

naamloos (2)Bij mij in de wijk zie ik geregeld een bejaarde man met zijn hond. De oude baas oogt breekbaar, zijn wandelstok zorgt voor wankel evenwicht. Hij duwt zichzelf voort, schuifelt langzaam vooruit. Zo op het eerste oog lijkt het een hele opgave. De hond ziet er fit uit, wandelt soepel met zijn vriend mee. Ik weet niet wat voor merk het is. Het dier heeft lichtbruine krullen en staat redelijk hoog op de poten. Een flinke ruk aan de lijn en opa is gevloerd. Maar dat gaat niet gebeuren. Deze hond is namelijk de rust zelve, legt ontspannen zijn rondjes af en krijgt de gelegenheid om uitgebreid te snuffelen. Kan het baasje even uitpuffen. Het tweetal voelt elkaar uitstekend aan, vormt een ingespeeld duo. Meerdere keren per dag gaan ze erop uit, door weer en wind zie ik ze samen de buurt afstruinen. Wat opvalt is de uitstraling van senior. Hij is altijd vrolijk en zwaait naar iedereen. Het kromme, stramme lijf richt zich even op en de vriendelijke ogen vol levenslust trakteren de buurtgenoot op een joviale begroeting. Waarna het lichaam weer de oorspronkelijke stand inneemt en het vleesgeworden vraagteken goedgemutst z’n route voortzet. De man fascineert mij, ik heb mezelf er inmiddels van overtuigd dat hij een interessant verhaal te vertellen heeft. Ik overweeg hem een keer op straat aan te spreken. Praatje maken, te weten komen wat voor hond het is. Eerste, voorzichtige aanzet tot buurtparticipatie. Wordt vervolgd.

No comments yet

Geef een reactie

