Skip to content

Als dat geen nieuws is!

september 8, 2014

images (5)“Wij spelers moeten geen inspraak willen in de tactiek”. Zo luidde de kop boven het interview van Volkskrant-journalist Willem Vissers met Robin van Persie. Waarmee de aanvoerder van Oranje maar wilde zeggen: wij doen zo goed als we kunnen wat trainer Hiddink ons opdraagt. Prima werkverdeling, lijkt mij.  Ik had het verhaal bijna uit toen ik het grote nieuws las. En ik werd er meteen vrolijk van. In de laatste alinea boog de spits zich over zijn toekomst als voetballer. En wat zei hij: ik wil op mijn veertigste nog als professioneel voetballer actief zijn. Weliswaar niet bij een aansprekende club, maar toch. Waarom: omdat hij een liefhebber is en zijn gevoel hem zegt dat hij zolang mogelijk door moet gaan. Ik vond het een ontroerende ontboezeming, wat mij betreft had de volger van het Nederlands elftal een regelrechte primeur te pakken. De maandagochtend blues verdween als sneeuw voor de zon. Mijn verbeelding ging prompt met mij aan de haal. Ik zag Van Persie in het shirt van zijn geliefde Excelsior op Woudestein vanaf het middenveld het spel verdelen. Alles meegemaakt, veel gewonnen en dan proberen voor een handjevol toeschouwers er het beste van te maken. De kick van de wedstrijd, een heerlijke verslaving. En dan aan het einde van het seizoen bepalen of het lijf nog een seizoentje aankan. Hoe mooi moet dat niet zijn voor jonge spelers om met zo’n gelouterde vedette te kunnen samenspelen. De trainer bepaalt de tactiek en Robin en zijn maatjes zetten hun beste beentje voor. Giggs is te vroeg gestopt, Pirlo kan nog even mee en Van Persie (31) plakt er vast en zeker nog tien jaar aan vast! Ik hoop dat het een trend wordt en de sieraden van het voetbal pas stoppen als hun houdbaarheidsdatum echt is verlopen. Robin van Persie wil op zijn veertigste nog betaald voetbal spelen. Als dat geen nieuws is!

No comments yet

Geef een reactie

