Skip to content

Het was Sander

augustus 6, 2014

fotoHet was op de vierde hole van de golfbaan Naarderbos dat ik in de fout ging. “Mooie bal Dennis’’, riep ik enthousiast. Alleen was het Dennis van der Zeijden niet, maar zijn broer Sander. Voordat ik mij kon verontschuldigen zei hij: “Geeft niks man’’. Rob Chin, boezemvriend van Dennis, keek me glimlachend aan. “Is mij al een paar keer overkomen, maakt niet uit’’. Jarenlang ging ik met Dennis de baan in, af en toe was Rob er ook bij. Gisteravond was de eerste keer sinds het overlijden van Dennis dat ik weer op Naarderbos was. Zijn spullen waren er wel, daarmee speelt Sander. Hij had nooit het idee dat golf iets voor hem was. Maar inmiddels is het golfvirus in alle hevigheid toegeslagen. Hij heeft in no time zijn golfvaardigheidsbewijs gehaald en zich opgegeven om te lessen. Prestatiegericht, getalenteerd en heel sociaal. Net zijn broer. Toen Sander op de zevende vanuit de greenside bunker van een meter of tien de bal in de hole sloeg, stonden wij te juichen als voetballers na het winnende doelpunt. Even de etiquette vergeten. Het was een schitterende avond. Begeleid door de ondergaande zon genoten wij van de omgeving en elkaar. Er werd heel wat afgelachen en af en toe spraken we over de man die er niet was, maar wel met ons meeliep. Althans, zo voelde ik dat. Samen met een heel leger vrijwilligers zet Sander zich hartstochtelijk in voor de Dennis van der Zeijden Foundation. Wie een fysieke handicap heeft kan door te sporten het isolement buiten de deur houden. Dit alles onder het motto: ‘’Een grens is pas een limiet als je niet meer verder kunt’’. Dennis kon niet meer verder, maar zijn Foundation gaat door. Sander zet het levenswerk van zijn broer voort, dat heeft hij hem beloofd. Toen we later op het terras een biertje dronken, deed ik even mijn ogen dicht en luisterde naar Sander. En ik zou zweren dat ik Dennis hoorde. Het klinkt misschien gek, maar ik vond het een geruststellende gedachte.

 

No comments yet

Geef een reactie

