Skip to content

Vernietigingsagenda

augustus 1, 2014

images (2)Het nieuws is dat Hamas het bestand in Gaza heeft geschonden. En er is een militair ontvoerd. Een doodzonde, Israel heeft daarom de beschietingen in alle hevigheid hervat. Staat er nog iets overeind? Waarom doet Hamas zoiets als men eerder akkoord is gegaan met een tijdelijk staakt het vuren? Ik kan best begrijpen dat Palestijnen vinden dat de grensblokkades opgeheven moeten worden, maar bereik je dat door het eigen volk als kanonnenvoer in te zetten. Want dat is toch wat er gebeurt, of heb ik iets gemist? Hamas is uit op de vernietiging van het Joodse volk. Met een dergelijke ambitie lijkt het mij lastig onderhandelen. Handelt Hamas in het belang van de eigen mensen, die lijdzaam toezien hoe hun huizen worden platgebombardeerd? Proportioneel geweld. Ik kijk naar de beelden en vraag me af wat dat precies inhoudt. Op de sociale media kreeg ik vandaag het advies om onbevooroordeeld het nieuws tot mij te nemen. Nou, ik doe mijn best. Maar dat valt niet mee als je zoals ik weigert op voorhand partij te kiezen. En dat zeg ik niet omdat ik als journalist zo nodig objectief moet zijn. Mijn probleem is dat ik een wereld aanschouw die ik waarschijnlijk nooit zal begrijpen. Lezen, luisteren en kijken; het is een frustrerend proces. Al dat geweld, het onmetelijke verdriet, de totale uitzichtloosheid. Recht op land, het claimen van heilige plaatsen en het onwrikbare geloof in het eigen gelijk. Wantrouwen en haat. En zoveel wapens. Vrede komt nooit uit de loop van een geweer. Geen bestand zonder verstand en een beetje liefde. Maar waarschijnlijk is dat te veel gevraagd. Het is slechts een kwestie van tijd voordat ‘vernietigingsagenda’ in het woordenboek wordt opgenomen. Wie weet wordt het wel het woord van het jaar!

No comments yet

Geef een reactie

