Skip to content

Van nergens naar ergens

juli 16, 2014

fotoDe tank van de Honda VF 400 f was bij het station in Swifterbant net gevuld toen ik Kees Koster op zijn BMW 1150 R zag aankomen. Geroutineerd en soepel legde hij de machtige machine z’n wil op. Kees heeft als toerrijder duizenden kilometers afgelegd, de Scandinavische landen genieten zijn voorkeur. Naast de grote Duitser leek mijn Japanner wel een brommertje. Maar op deze dag ging het niet om uiterlijk vertoon en snelheid. Een lekker stukje tuffen door de mooie provincies Overijssel en Drenthe stond op het programma. Jarenlang bezat ik een motor, maar daar zat ik zo weinig op dat verkopen een logische beslissing was. Ik liep liever op de fairways dan dat ik over het asfalt zoefde. En dat is nog altijd zo, golfen staat bij mij op nummer 1. Deze zomer heb ik een motor in bruikleen van mijn vriend Albert Woord, eigenaar van de Lemota-garage in Dronten waar klassieke Honda’s een tweede leven krijgen. Het is een licht sturend fietsje en het motorblok loopt zo soepel als een naaimachine. In tegenstelling tot Kees die de elementen stoicijns negeert en trotseert, ben ik een mooi weer rijder pur sang. En daarbinnen heb ik ook nog een uitgebreid eisenpakket, waardoor het geen toeval is dat ik slechts sporadisch op twee wielen door het Hollandse landschap pruttel. Zo ga ik nooit alleen, want dat vind ik niet gezellig. Motorrijden is voor mij vooral een sociale bezigheid. Na een stukje rijden een terrasje pikken en dan met gelijkgestemden een boom opzetten, daar gaat het wat mij betreft om. Natuurlijk vind ik het rijden op zich leuk, maar je zult mij boven een uitsmijter spek geen monoloog horen afsteken over mijn bochtentechniek of het acceleratievermogen van het monster tussen mijn benen (…). Ik weiger me te pletter te zweten in mijn motorpak en ik ga mezelf ook niet aankleden als ware ik een poolreiziger. Als het hard waait, spring ik er niet op. Met regen rijden vind ik eng. Maar deze woensdag voldeed in alle opzichten, zeker toen Kees gisteravond laat liet weten van de partij te zijn. Want ik ben ook een echte volger, rij achter de handige Harry aan die 438.000 motorroutes in zijn Garmin heeft opgeslagen en alles perfect onder controle heeft. Kan ik mij met een gerust hart concentreren op mijn manoeuvres. Dat is nodig, want ik ben allesbehalve een groot coureur. Ik rij defensief, houd afstand en ben wars van avontuurlijke fratsen. Een prestatie leveren op de motor interesseert mij helemaal niets. Vroeger deed ik meerdaagse toertochten, waaraan ik met veel plezier terugdenk. Maar elke dag acht uur sturen en dat drie dagen achter elkaar was voor mij toen al eigenlijk te veel van het goede. Snelwegen worden vermeden, de ideale snelheid ligt tussen de 60 en 80 kilometer. Dan kan ik veilig rijden en genieten. In plaats van doelgericht van A naar B te snellen, rij ik bij voorkeur een beetje in de rondte. Opgaan in de omgeving, geen benul van tijd en plaats, heerlijk. Dat ervoer ik vandaag weer. Met dank aan Kees, die mij vakkundig van nergens naar ergens gidste. Onderweg liet ik mij verrassen. Zoals in onze lunchplaats Steenwijk, waar het wemelde van de militairen. Defensie hield een wervingscampagne en op meerdere locaties waren demonstraties waar het publiek aan mee kon doen. Zo zagen Kees en ik jong en oud abseilen van de kerktoren. En liet ik Kees even verderop de prachtige natuurcamping ‘De Hoogte’ zien, waar Laura en ik meerdere keren in een blokhut vakantie hebben gehouden. Kees was onder de indruk van de prachtige natuur en de weldadige rust en gaat er de komende dagen bivakkeren. Net buiten Lelystad deden wij een handschoen uit, schudden elkaar en de hand en toen scheidden onze wegen. In de wetenschap dat het een mooie dag was geweest.

No comments yet

Geef een reactie

