Skip to content

Ik ben een Flevolander!

juni 19, 2014

flevoland256x256pixDe Superprovincie gaat niet door. Flevoland blijft (voorlopig) bestaan. Als journalist heb ik de ontwikkelingen uiteraard gevolgd en de uitkomst is niet echt verrassend te noemen. Het plan van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken om bestuurlijk Nederland te veranderen en Noord-Holland, Utrecht en Flevoland in elkaar op te laten gaan was immers inhoudelijk weinig doordacht. Daar zou ik op deze plaats dieper op in kunnen gaan, maar ook ik weet dat bestuurlijke vernieuwing een onderwerp is dat nauwelijks tot de verbeelding spreekt. Als Lelystedeling en Flevolander ben ik blij dat de fusie – voor zolang het duurt – van de baan is. Ik woon alweer bijna veertig jaar op het nieuwe land en identificeer mij inmiddels met het gebied waar ik verknocht aan ben geraakt. Niet te groot, overzichtelijk en volop in ontwikkeling. Een boeiende regio, herkenbaar en gevarieerd. Ik ben mij er wel bewust van dat grenzen vervagen en de mondialisering voortschrijdt. Een proces waar ik in meega, zo bekrompen ben ik namelijk ook weer niet. Het is vooral een gevoelskwestie, dat wil ik best toegeven. Als ik vanuit het oude land terugkeer naar mijn habitat, vind ik dat elke keer weer een prettige ervaring. Mijn vlakke polderland! Het heeft met identiteit te maken, met wie ik ben. Het zou goed kunnen dat het gevoel onveranderd blijft als mijn provincie is opgegaan in een groter bestuurlijk geheel. Maar in de tussentijd koester ik de status quo. Ja, misschien ben ik in de kern wel een conservatief mens. Ouderwets, enigszins wars van verandering. Daar schaam ik mij geenszins voor, ik ga mezelf ook niet verloochenen. Vrolijk en zonder dralen kan ik maar 1 conclusie trekken: ik ben een Flevolander!

No comments yet

Geef een reactie

