Skip to content

Het ree

juni 9, 2014

imagesIDYML4M3Ik heb een keer op de golfbaan in Lelystad in de vroege ochtend een hert gezien. Misschien was het een ree. Ik zie het verschil niet. Wel herinner ik mij dat ik het heel bijzonder vond. Omdat het dier in z’n eentje ogenschijnlijk heerlijk rustig stond te genieten van de stilte. Dat maakte ik mezelf wijs, ik keek immers zonder enige kennis van zaken naar het elegante beest. Het was  op de tweede hole, een par 5. Ik stond op de tee en op zo’n 150 meter wandelde de onverwachte gast onverstoorbaar een beetje in de rondte. De kans dat ik ‘m raakte was nihil. Te meer daar ik destijds op de tweede er vaak een potje van maakte, ik heb wat gestruind daar rechts in de bosjes. Voor de verandering sloeg ik zowaar recht met mijn houten vijf en de bal plofte op een meter of twintig van het hert (of het ree) op de grond. Het sein voor de sierlijke stilist om ervandoor te gaan, hij/zij sprintte soepeltjes over de  fairway richting de green, om vervolgens linksaf te slaan. Hop, zo het Zuigerplasbos in. Met terugwerkende kracht durf ik nu te beweren dat ik toen een ree zag. Dat heeft alles te maken met de kennis die ik de afgelopen tijd opdoe aangaande Hollandse dieren. In de zaterdagbijlage ‘Sir Edmund’ in de Volkskrant staat sinds enige tijd een zeer lezenswaardige serie ‘Beestje van de week’. En deze keer kom ik alles te weten van het ree, dankzij Bas Worm. Hij is hoofdauteur van ‘Het ree, observeren en herkennen’, dat vorige maand verscheen bij IPC Groene Ruimte. Wat ik (uiteraard) niet wist is dat het ree een eenling is (dit in tegenstelling tot het hert). Het ree is graag op zichzelf en voelt  zich vooral op z’n gemak in overgangen van dicht naar open landschap. De golfbaan! De directe omgeving is zowel leefgebied als voedsel- en rustgebied. En het ree is een fijnproever. Hij is dol op het lekkere klaver, gras laat hij voor de edelherten en de wilde zwijnen. Meest interessante weetje wat mij betreft aangaande het ree: de geit (moeder) prent haar kalfjes in om plat in het gras te blijven liggen wat er ook gebeurt. En die doen dat ook braaf. Helaas worden daardoor in het boerenland veel jonge dieren doodgemaaid. Dat vinden de boeren ook heel vervelend. Ze maken afspraken met jachthouders, die met de hond het grasland doorgaan op zoek naar platliggende kalfjes. Ook hebben steeds meer boeren een zogeheten wildredder voor de maaibak, zodat de prachtige jonge diertjes niet aan stukken worden gemaaid. Rood, groen en geel is voor het ree allemaal hetzelfde, blauw ziet-ie zeer scherp. Het dier kan ongeveer 300 graden rond kijken en de oren onafhankelijk van elkaar bewegen. Op 1 pagina staat alles wat ik over het ree wilde weten. Benieuwd welk dier zaterdag aan de beurt is!

No comments yet

Geef een reactie

