Skip to content

Afgunst

juni 9, 2014

imagesUQ6CSU4OIk las een mooie recensie van Gijsbert Kamer over het optreden van The Rolling Stones  op Pinkpop. Mooi, omdat het met liefde geschreven is. Liefde voor de muziek en de muzikanten. De journalist had – zo vermoed ik – moeite om objectief te blijven en dat maakte zijn bijdrage zo bijzonder. De schoonheidsfoutjes van de krasse knarren werden een beetje weggemoffeld, de (vele) hoogtepunten lekker opgepoetst. Hij stond te genieten van een stelletje 70-plussers die met een aanstekelijk enthousiasme oude en nieuwere nummers professioneel en gepassioneerd ten gehore brachten. De status van ‘The Greatest Rock & Roll Band in the World’ drukt niet als een loden last, omdat het hier een jongensbandje betreft. Zodra de heren voor de zoveelste keer het podium betreden worden ze overvallen door een gevoel dat ze alleen daar beleven. De beste verslaving, dat heeft Keith ook wel eens toegegeven. Er gaat niets boven lekker samen spelen, vooral als je kunt kiezen uit zoveel juweeltjes. Ja, ik ben een groot liefhebber en draai nog geregeld platen van de Stones. ‘Let it Bleed’ is mijn favoriet. Maar ook de laatste studioproductie ‘A Bigger Bang’ knalt af en toe door de zolderruimte. Omdat het de sound heeft van een smerig garagebandje, avontuurlijke tieners op zoek naar vertier…. Ik heb altijd een beetje medelijden met types die bij het horen van de naam Stones telkens weer over rollatorpop en pensioen beginnen. Zonder dat ze er erg in hebben, bedoelen ze uiteraard zichzelf. Zij zullen op die leeftijd niet meer zoveel mensen in vervoering brengen. Uiteraard niet, zij zijn – net als ik – immers gewone stervelingen. Het lijdt voor mij geen twijfel dat afgunst een grote rol speelt, zeker bij mannen. Wat is er dan makkelijker dan iets speciaals afzeiken, heel rebels allemaal. En de Stones spelen onverstoorbaar door en presteren op hoog niveau, waarmee de ongefundeerde kritiek van de sneue betweters telkens weer gelogenstraft wordt. Vroeger wond ik mij op als ‘mijn’ Stones onheus werden bejegend, tegenwoordig kijk ik de onwetende een beetje meewarig aan. They can’t get no………

No comments yet

Geef een reactie

