Skip to content

Het gelijk van De Groot

juni 2, 2014

naamloosMijn gewaardeerde collega bij Omroep Flevoland Martijn de Groot kwam vandaag even zijn gelijk halen. Ik stond bij een archiefkast en voor mij uitgespreid lag een jaarverslag. Ik was drukdoende mij door de intro vol gemeenplaatsen te worstelen, toen de gelouterde sportjournalist mij fijntjes herinnerde aan een stellige uitspraak die ik mij enkele maanden geleden permitteerde. “Weet je nog wat jij over Sneijder zei,” opende De Groot zijn aanval. De brede grijns kreeg ik er gratis bij. Vervolgens wachtte hij geduldig op mijn antwoord, in de wetenschap dat een geslepen counter niet tot de mogelijkheden behoorde. Want ik had inderdaad – zoals zovele ‘kenners’ – de kleine dikkerd bij het grof vuil gezet. Geen mentaliteit, te veel verleidingen; Wesley was verworden tot een karikatuur van een topvoetballer. De Groot trotseerde destijds mijn ‘Derksiaanse’ wijsheid, hij was ervan overtuigd dat de volksjongen uit Ondiep het ongelijk van bondscoach Louis van Gaal zou gaan bewijzen. Van Gaal had het raspaardje tot in het diepst van z’n ziel gekrenkt door hem de aanvoerdersband af te pakken en tot vervelens toe te benadrukken dat Sneijder verre van topfit was. Was ik verstandig geweest, had ik beter naar mijn collega geluisterd. Hij is niet alleen een wandelende encyclopedie als het om voetbalweetjes gaat, maar heeft echt kijk op het spelletje. Schoorvoetend moest ik mijn nederlaag erkennen. Ik sputterde nog een beetje tegen (”Het echte werk moet nog beginnen, Martijn!”), maar kon er eenvoudigweg niet omheen: Wesley is fitter dan ooit en elke discussie voorbij. De Groot liet nog een keer zijn gave gebit glimmen en beende tevreden richting sportburelen. Punt gemaakt. Later op de middag toen ik al fietsend mijn geliefde polderlandschap overzag, dacht ik opeens: zou het een vooropgezet meesterplan van Louis zijn geweest? De geestelijk vader van de totale mens gedachte wist hoe belangrijk Sneijder voor het kwaliteitsarme collectief kon zijn, maar dan moest de levensgenieter zich wel rap concentreren op zijn werk. Koos Van Gaal er bewust voor de trotse Sneijder mentaal hard te raken in de hoop revanchegevoelens op te roepen? Ik voelde dat er een glimlach op mijn gezicht verscheen, die dekselse Louis! Straks wordt het weer het WK van Wesley Sneijder. En als ultieme beloning verdient hij een transfer naar het Manchester United van………Louis van Gaal!

No comments yet

Geef een reactie

