Skip to content

Europa en Oranje

mei 18, 2014

europeseIk heb het echt geprobeerd, maar een paar dagen voor de Europese verkiezingen geef ik het op: het lukt me eenvoudigweg niet tot een weloverwogen keuze te komen. Om mijn journalistieke geweten te sussen, heb ik interviews, reportages, columns en hoofdredactionele commentaren gelezen. De verwarring is compleet, of zoals Herman Brusselmans zou zeggen: mijn hoofd loopt om! Nou, dat moet maar eens afgelopen zijn. Ik ben geen masochist. Op 22 mei beleef ik een primeur als stemgerechtigde: ik bepaal mijn keuze pas in het stemhokje. Vertrouw op mijn gevoel. Gevoelsmens als ik ben, vind ik dat bij nader inzien eigenlijk best een verstandig besluit. Uiteraard ben ik voor die tijd om te praten: wie een gloedvol betoog vol overtuiging weet te brengen en argumenten op tafel legt die – voor zover ik kan beoordelen – hout snijden, maakt een goede kans. Want dat is mijn probleem: ik lees een vlammend pro-Europa verhaal van Frans Timmermans en denk: onze minister van buitenlandse zaken heeft het bij ’t juiste eind. Vervolgens worstel ik mij door een column van Martin Sommer in de Volkskrant en overweeg ik ook ChristenUnie/SGP te stemmen! Laatst luisterde ik naar Europa-evangelist Jesse Klaver (GroenLinks) en was helemaal om, totdat die irritante betweterige Jort Kelder allerlei (voor mij) onbegrijpelijke rekensommen over mij uitstortte. En dan zwijg ik verder over de dodelijk vermoeiende discussie: meer of minder Europa. Ik overweeg (paniekvoetbal in blessuretijd) contact te zoeken met Willem Vermeend. Niet zozeer vanwege zijn politieke achtergrond (PvdA), maar omdat hij bij Wakker Nederland zo ontspannen, rustig en verstandig uiteenzet wat op welk moment het beste voor ons land is. En hij lacht er altijd zo vriendelijk bij. In een tijd waarin assertiviteit als deugd met de week meer terrein wint, heb ik de neiging de opinie van beschaafde, verstandige mensen almaar serieuzer te nemen. Na het lezen van een interview met Jeroen Dijsselbloem, die tegenwoordig de schatkist bewaakt, kreeg ik prompt last van een goed humeur. Vooral toen hij benadrukte dat zijn voornaamste taak is om alles duidelijk uit te leggen. Weet je naar wie ik ook graag luister? Henk Kamp. Word ik zo rustig van. Iedereen schreeuwt moord en brand en Henk zet – zonder een spier te vertrekken – de zaak even in perspectief. Geweldenaar. brasilOmdat de Europese politiek deze zoon van een bouwvakker boven de pet gaat, heb ik besloten mijn aandacht te verleggen naar een andere discipline en een hoger platform: het wereldkampioenschap voetbal in Brazilie. Gisteravond genoten van de oefeninterland Nederland-Ecuador. Maar dat was toch niet om aan te gluren! Inderdaad, op de steekpass van de Clasie en de Bergkamp-achtige afronding van Van Persie na dan. IJverige spelers vol goede wil met enorme technische en tactische tekortkomingen deden hun stinkende best, maar de staf onder leiding van ‘Louis de Grote’ zat zich negentig minuten helemaal suf te pennen. Potsierlijk gezicht, al die trainers met hun enorme multomappen. Toen keepertrainer Frans Hoek een invaller uitgebreid ging instrueren, kon ik een glimlach niet onderdrukken. Ja, ook ik troost mij (waarschijnlijk tegen beter weten in) met de gedachte dat straks met Sneijder, Van der Vaart, Robben, De Jong en Lens er best een aardig ploegje binnen de lijnen kan staan. Tegelijkertijd behoor ik niet tot het legioen zeikerds dat op voorhand er kennelijk plezier aan beleeft om het Nederlands elftal te marginaliseren tot een ietwat betere versie van Malta. Het lijkt wel alsof sommige voetballiefhebbers het mentaal niet aankunnen om de realiteit onder ogen te zien. Nu de vooruitzichten niet al te rooskleurig zijn, wordt het Oranje-gevoel een stuk minder hartstochtelijk uitgedragen. Als kritische chauvinist bepleit ik een positieve grondhouding ten aanzien van ‘onze jongens’. Ik heb niet voor niets van mijn vrouwen een schitterend shirt van Oranje gekregen! Nederland als underdog met Louis als leider, een zeldzame combinatie. De Europese verkiezingen lopen als zand tussen mijn vingers, gelukkig heb ik het wk-voetbal nog!

No comments yet

Geef een reactie

