Skip to content

‘Hello Friend’

mei 7, 2014

Ik hou van de muziek van Chris Rea. Vooral de langzame nummers vind ik mooi. Het zit ‘m in de stem. Beetje lijzig, melancholisch. Woorden die een zekere troost bieden. Op het door mij zeer gewaardeerde album ‘On the Beach’ staat ‘Hello Friend’, een klassieke Rea-song. Even de eerste drie regels:

Hello friend, where you been so long?

Time goes by, so easy it sleeps away

Just like a shadow at the end of the day

Die laatste zin is in al z’n eenvoud beeldschoon. Weemoed. Niet te zwaar. Niemand zit in de put, of is op zoek naar een psychiater. Vergankelijkheid, Chris weet er alles van en kan het zo treffend verwoorden. Ik grasduinde gisteravond door mijn platenbakken, omdat ik ‘Hello Friend’ wilde draaien. Dat had alles te maken met een onverwachte ontmoeting op bevrijdingsdag. Ik was op de terugweg na een rondje fietsen. Even daarvoor had ik op het station genoten van twee koppen cappuccino en geluisterd naar het gekeuvel om mij heen. Een tafeltje verderop zat een meneer met een Satudarah-jack aan. Zo te zien was hij net lid van de motorclub, want het leer en de talrijke emblemen zagen er fonkelnieuw uit. Ik speurde de omgeving af op zoek naar een Harley, maar kon nergens een stoere bike ontwaren. De sfeer was gemoedelijk en ongedwongen, het zonnetje verwarmdfriende de gasten op het terras. Voor zover ik het kon inschatten was iedereen tevreden. Nadat ik afscheid had genomen van de immer goedgemutste eigenaar van de uitspanning, zag ik oude kennis met wie ik aan de praat raakte. We kakelden over van alles en nog wat. In de verte kwam een man onze kant op die ik direct herkende. Het was een goede vriend bij wie ik in mijn tienertijd bijna dagelijks over de vloer kwam. De begroeting was allerhartelijkst en we plakten er moeiteloos een uur aan vast, aan de overkant van de Magic Apple. Wat hadden we elkaar een boel te vertellen. Ja, het ging goed met hem. Daar ga ik binnenkort meer over horen. Ik heb zijn nummer.

 

No comments yet

Geef een reactie

