Skip to content

Mantelzorgboete

april 26, 2014

mantelzorgerEen woord zoemt als lastige vlieg om mijn hoofd. Mantelzorgboete. Gek word ik ervan. Gaat maar niet weg, achtervolgt mij. Ik hoor het mezelf zeggen, meer dan eens per dag. Het lijkt wel alsof ik het M-woord zich in mijn onderbewustzijn heeft genesteld. En zonder aanwijsbare reden zie ik het voor me, of ik spreek het uit. Mantelzorgboete. Ik ben er van de week mee aan de slag gegaan. Een boete krijg je voor te hard rijden, of vanwege openbare dronkenschap. Kortom: je doet iets wat niet in de haak is en daarop staat een straf. Een bon, een boete. Helder. In het woord mantelzorgboete zit – zo op het eerste oog – duidelijk iets van schuld. De mantelzorger wordt beboet. We zijn de suggestie voorbij, lijkt mij. Wat zou hij/zij gedaan hebben? Oma aan de centrale verwarming hebben vastgeketend en zelf lekker een avondje naar de kroeg? Nee, niets van dat alles. Als vader bij zijn zoon en schoondochter intrekt (de mantelzorgers), moet hij 300 euro van zijn pensioentje inleveren. Dat kan volgens het kabinet prima, omdat een dergelijk samenlevingsmodel impliceert dat de gezamenlijke kosten omlaag gaan. Mensen die er verstand van schijnen te hebben, betwisten die logica. En ik lees in mijn krant dat de constructieve  oppositiepartijen in de Eerste Kamer grote moeite hebben met deze logische rekensom. Wellicht mogen de oudjes die 300 piek houden, ik gun het ze (en hun verzorgers) van harte! Maar daar is het mij nu even niet om te doen. Ik vind het woord mantelzorgboete bij nader inzien onacceptabel en eis dat het onmiddellijk wordt geschrapt. Het is om te beginnen feitelijk onjuist (niemand krijgt een boete, er wordt iets ingehouden) en er gaat een stigmatiserende werking vanuit. Mantelzorgers worden door dit misleidende woord in een kwaad daglicht gesteld en dat is moreel verwerpelijk. Ik snap niet dat politici en vertegenwoordigers van belangenorganisaties niet een krachtig signaal hebben afgegeven. Mantelzorgboete moet uit gegomd worden voordat het in de nieuwste uitgave van de dikke Van Dale wordt opgenomen. Of – nog erger -uitgeroepen tot woord van het jaar. En wie het woord heeft verzonnen dient openlijke excuses te maken! Er moet hoe dan ook snel iets gebeuren. Ik wil rust in mijn hoofd.

No comments yet

Geef een reactie

