Skip to content

Uitdeuken

april 21, 2014

ricardoZelden vertoond op een voetbalveld: een speler die na een paar minuten een wereldgoal maakt en er vervolgens helemaal niets meer van bakt. Ricardo van Rhijn, rechtsback bij Ajax, liet in de bekerfinale tegen het oppermachtige Pec Zwolle zien hoe je dat doet. Dieptepunt: ver in de tweede helft bij een kansloze 5-1 achterstand had Van Rhijn alle tijd en ruimte om een fatsoenlijke voorzet te geven en schoot hij de bal recht in de armen van doelman Diederik Boer. Ik vond het zo zielig dat ik op de bank zittend smeekte om een vervanging, ik wilde dat de arme Ricardo uit zijn lijden werd verlost. Dat trainer Frank de Boer hem liet aanmodderen had waarschijnlijk met het leerproces te maken. Dat gold dan tegelijkertijd de hele ploeg, want de Godenzonen zakten als collectief finaal door het ijs. Opmerkelijk, omdat De Boer zijn team doorgaans uitstekend weet te prepareren. Maar tegen de ontketende Zwollenaren oogden de Amsterdammers als makke schapen die zich gedwee naar de slachtbank lieten leiden. Alle twijfel en tragiek waren af te lezen op het gestreste  gezicht van Ricardo van Rhijn. Al vroeg in de wedstrijd schudde hij mismoedig het hoofd en in verdedigend opzicht was het alsof hij een blinddoek om had. Hij won geen duel, had doorgaans geen flauw benul waar zijn directe tegenstander was en durfde opbouwend al snel niets meer te ondernemen. Ik kan mij beelden herinneren, nog niet zo lang geleden, dat de stijlvolle international (Neemt Louis hem mee?) langs de zijlijn flitste en in aanvallend opzicht een meerwaarde was. Hij kan het dus wel! Mooie, beschaafde jongen, die Ricardo. Lijkt mij iemand die goed is voor zijn ouders en een lieve vriendin heeft. Doet geen gekke dingen, leeft voor zijn sport. Normaal kapsel. Misschien wil hij wel te graag en slaat dan de boel op slot. Gevoelig type, denkt na, heeft niet overal schijt aan. De stuntelende Ricardo heeft gisteravond mijn hart gestolen. De mens is gemankeerd en de meesten halen allerlei stunts uit om dat te verbloemen. Zo niet Ricardo, voor het oog van miljoenen klungelde hij er opzichtig op los. Hij zal in de media worden afgebrand, het dal waaruit hij moet opkrabbelen is diep. Het kwetsbare individu kan op mijn sympathie rekenen, zeker in het bikkelharde profmilieu. Ricardo moet zichzelf uitdeuken en hervinden. Ik vertrouw op de lieve woorden van zijn vriendin.

No comments yet

Geef een reactie

