Skip to content

Nelson Mandela Park

april 14, 2014

nelsonmWat nu komt zou je een zuur stukje kunnen noemen. Nou, dat is dan maar zo. Ik heb er – voor wat het waard is – over nagedacht. Waar maak ik me zo druk om? Even een aanloopje. De oude Waaggarage is weg. Overbodig, lelijk en dus terecht gesloopt. Inmiddels zijn twintig parkeerplaatsen aangelegd (vijf voor gehandicapten) waar kort geparkeerd kan worden. Het overige gebied wordt sober ingericht. Volgens een woordvoerder komt er gras. Geen boompjes en bankjes. Een deel van de gevels suggereert dat de sloopkogel ook daar elk moment de boel aan gruzelementen gaat rammen. Sober en somber. De rafelrand van het Stadshart, het is niet anders. Als inwoner van Lelystad kan ik daar op zich mee leven, ik ben immers wel wat gewend. En er staat zoveel moois tegenover. Maar nu komt het. (En ik kan niet begrijpen waarom het zolang heeft geduurd voordat ik tot dit inzicht kwam.) Dit afvoerputje van ons hoofdwinkelcentrum, deze troosteloze vlakte krijgt een naam: Nelson Mandela Park. Een eerbetoon aan de bekendste en succesvolste strijder tegen het apartheidsregime en eerste president van het democratische Zuid-Afrika. Een staatsman van superformaat, boven elke twijfel verheven; de verzoener met de gouden glimlach. Sieraad voor de mensheid, inspiratiebron en verpersoonlijking van de hoop. De vorige gemeenteraad besloot dat er een herdenkingsplek voor Mandela moest komen en daar was ik het roerend mee eens. Maar de gekozen locatie ontbeert elke allure en is welbeschouwd een belediging. Nelson Mandela Park. Gras, parkeerplaatsen, verminkte gevels en een inrit naar een overdekte parkeergarage. Zijn we helemaal knettergek geworden! En dat terwijl er verspreid over onze prachtige gemeente voldoende juweeltjes liggen die uitermate geschikt zijn. Mijn persoonlijke voorkeur: tussen de wijken Schouw, Gondel en Kempenaar ligt het pittoreske, intieme en liefelijke Bultpark. Doe daar iets. Een mooie kunstuiting, gemaakt door een lokale creatieveling. Iets dat echt recht doet aan de unieke mens Mandela. Zo, dat moest er even uit.

One Comment leave one →
  1. april 14, 2014 7:21 pm

    En hier heb je ECHT een punt! Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt….

Geef een reactie

