Skip to content

Toekomst

maart 21, 2014

toekomstIk ken een man die in Marokko is geboren en al tijden in Nederland woont. Hij heeft een baan, zijn vrouw ook. Hun twee kinderen doen het goed op school en houden van sport. Ze krijgen bijles in rekenen en taal, want dat zijn belangrijke vakken. Het gezin bouwt hier een toekomst op. De man is vriendelijk, intelligent en positief ingesteld. Ik word altijd vrolijk als ik hem zie. Al jaren beleven wij plezier aan een spelletje. Ik kom met een gezegde, spreekwoord of uitdrukking op de proppen. Omdat hij alles wil weten, zegt hij gretig: “Ken ik niet, wat is dat?” Als ik vervolgens uitleg wat iets betekent, herhaalt hij langzaam de verse informatie en lacht ontwapenend. Weer iets geleerd! Hij vindt de rijkdom van de taal fascinerend en wij raken er niet over uitgepraat. Misschien komt dat ook wel doordat wij elkaar goed verstaan. Ik vind hem interessant en sympathiek. En hij heeft veel te vertellen. Over zijn ouders, het dorp in het noorden waar hij opgroeide, zijn broer in Amsterdam en hoe de dingen gaan in Marokko. Daar mag ik graag naar luisteren. Van de week voerden wij een serieus gesprek. De aanleiding laat zich raden. Hij hield een vlammend betoog over de verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen. Het was een aanklacht tegen het wegkijken en de passieve houding. Ik zag ook het verdriet en de teleurstelling in zijn ogen. Probeer maar eens rationeel met iets om te gaan als je emotioneel geraakt wordt. Ik voelde met hem mee en troostte mij met de gedachte dat deze man zijn eigen lot bepaalt. Niemand ‘regelt’ iets voor hem, hij regelt zijn eigen zaakjes.

No comments yet

Geef een reactie

