Skip to content

Bob biedt troost

maart 12, 2014

sisterBob Dylan is overal. Op de dag van mijn verjaardag dook hij ineens op in een overlijdensbericht in de krant. Vijf regels uit het nummer ‘Oh, Sister’ van het album ‘Desire’ uit 1975, met daarop het monumentale nummer ‘Hurricane’ over de bokser Ruben Carter en – niet te vergeten – de ode van ‘His Bobness’ aan zijn vrouw Sara. Deze plaat staat al jaren stationair in mijn Dylan top tien, ook al is op alle liedjes de viool nadrukkelijk aanwezig. Van opdringerige violen word ik altijd een beetje nerveus, maar de vioolklanken op het zeventiende studio-album van mijn muzikale held klinken mij als muziek in de oren. Ik behoor niet tot het leger Dylan-liefhebbers dat alles zo nodig moet ontleden en overal de betekenis van wil achterhalen. Dergelijk obsessief gedrag vind ik eerlijk gezegd vrij irritant. Ik verdenk dat soort overijverige wijsneuzen ervan dat ze eigenlijk helemaal niet zo van zijn muziek houden en hun speurwerk vooral uitvoeren om tegenover anderen hun grenzeloze kennis te etaleren. Ik wil Dylan niet begrijpen of doorgronden. Hoe mysterieuzer de teksten van de dichter zijn, des te meer ruimte voorhanden om mijn fantasie de vrije loop te laten. Op Desire staan juweeltjes als ‘One More Cup of Coffee (Valley Below)’ en het reeds gememoreerde ‘Oh, Sister’, die na al die jaren niets van zichzelf prijsgeven. Mijn gedachten gaan telkens met mij op de loop en ik geniet van de schoonheid van de taal.

Oh, Sister when I come to knock on your door

Don’t turn away, you’ll create sorrow

Time is an ocean but it ends at the shore

You may not see me tomorrow

Werkelijk geen flauw benul waar Bob het over heeft en of het over zijn eigen leven gaat of dat de woordkunstenaar de zinnen uit z’n dikke duim heeft gezogen. Maar als ik het lees hoor ik zijn klagerige stem, ondersteund door een viool die het ook al te kwaad heeft. Zou de overledene het zelf uitgezocht hebben en wat voor betekenis hadden de woorden voor haar. Ja, dat zou ik dan wel willen weten. Bob biedt troost, een geruststellende gedachte.

No comments yet

Geef een reactie

