Skip to content

Balgevoel

maart 9, 2014

magistaHet is dat ik principieel tegen de doodstraf ben, anders zou ik zeggen: wie deze voetbalschoen heeft ontworpen verdient de kogel. Wat een commercieel gedrocht,  de Nike Magista. Speciaal ontworpen voor het wereldkampioenschap voetbal in Brazilie. Volgens een woordvoerder van het sportmerk zullen ongeveer zeventig spelers ermee in de rondte lopen. Niet zo gek, want de nieuwste uitvinding van de Willie Wortels  in het Nike-lab moet de mondiale toppers een nog beter balgevoel geven dan tot nu toe mogelijk was. “Met de Magista hebben we een schoen ontworpen die voelt als een verlengstuk van het lichaam van de speler,” beweert Phil McCartney van Nike. Die eraan toevoegt dat de Magista ‘visueel onweerstaanbaar’ is. Nou, een modekoning zal ik nooit worden, maar als dit geen uiting van wansmaak is, weet ik het niet meer. En dat geneuzel over balgevoel slaat natuurlijk helemaal nergens op. Balgevoel heb je of dat heb je niet. Als voetballer had ik de nodige tekortkomingen, maar godzijdank beschikte ik wel over een heel behoorlijk balgevoel. Ik weet kortom waarover ik praat. Dat Barcelona-middenvelder Andres Iniesta als eerste die gele condoom omdeed, heeft alles te maken met het lucratieve contract dat hij heeft getekend. Voor Iniesta heeft zo’n schoen helemaal geen nut, hij loopt immers over van balgevoel. Passen, koppen, slidings maken; dat zijn onderdelen van het spel die je allemaal kunt leren. Voetbalinzicht en balgevoel zijn geschenken van moeder natuur. De schoenenoorlog draait inmiddels op volle toeren. Het is slechts een kwestie van tijd voordat het Duitse antwoord zal worden gepresenteerd. Benieuwd wat spelers daarmee kunnen. Nog zuiverder schieten dan James Bond! Zul je zien dat straks ook een paar koekenbakkers van Oranje met die carnavals-stappers het veld opkomen. Wesley zeker, Van Persie uiteraard niet! Die heeft ook geen tatoeages. Ik vrees dat straks kinderen en volwassenen op de amateurvelden voor lul gaan lopen. Dat de Magista 275 euro kost, doet uiteraard niet ter zake. En dan elkaar wijs maken dat ze veel meer balgevoel hebben! Ik doe mijn ogen dicht en zie Puma Spa King, Adidas Copa Mundial en vele andere lederen juweeltjes. Zwart leer en 1 andere kleur voor de strepen, bij voorkeur wit. Als het om het Nederlands elftal gaat, heb ik al mijn hoop op bondscoach Louis van Gaal gevestigd. Ik weet dat hij een moderne trainer is, die zeer innovatief denkt en openstaat voor nieuwe technieken. Maar hij hecht ook veel waarde aan traditie. Ik reken erop dat hij zijn veto over de Magista uitspreekt. Anders kan ik hem echt niet meer serieus nemen.

No comments yet

Geef een reactie

