Skip to content

Grijs als statement

maart 2, 2014

grijsIk word steeds grijzer. Dat bevalt mij wel. Ik zie het als een statement, uiting van een levensfilosofie. Het leven is niet zwart-wit, het leven is grijs. Of grijs ook iets met wijs te maken heeft, daar ga ik – wijselijk – niets over zeggen. (Dat laat ik liever aan mijn omgeving over.) Er zitten (bijna) altijd twee kanten aan een zaak en wie de moeite neemt daarnaar te kijken en er over na te denken, is uiteindelijk het beste af. Dat geloof ik. Ik probeer mijn visie in praktijk te brengen en tot mijn vreugde begint dat langzaam maar zeker vruchten af te werpen. Oordelen is soms heerlijk, vooroordelen zijn hardnekkig, maar de rede is aan een gestage opmars bezig. Ik las zojuist een interessant interview met Arend Jan Boekesteijn. Deze VVD’er is een zelf benoemd intellectueel, optimistisch van aard en een origineel denker. In een relaas over Europa citeerde hij zijn partijgenoot Frits Bolkestein. Die zei ooit: “Er zijn slechts twee lampen die het pad van de staatsman verlichten, de geschiedenis en de rede.” Het laatste wat ik wil is met een staatsman vergeleken worden, maar bij het leger roeptoeters in het anti-Europa kamp voel ik mij evenmin thuis. Boekesteijn weet dat hij met zijn genuanceerde, realistische analyse de handen van het (morrende) volk niet op elkaar krijgt. Toch doet hij het, en wel zeer opgewekt. Daarvoor ben ik hem dankbaar, hij reikt mij immers munitie aan opdat ik een gefundeerde mening kan formuleren. En als de prijs van grijs is dat ik mij af en toe een roepende in de woestijn voel en het gevoel heb dat ik tegen de stroom moet inroeien, dan troost ik mij met de gedachte dat het goed is voor de innerlijke rust. We zijn allemaal op reis en ik kleur mijn leven in met grijs.

No comments yet

Geef een reactie

