Skip to content

Met dank aan Stephanie

februari 26, 2014

KleinebiebNa het eerste kopje Nespresso verliet ik vanmorgen mijn loft om naar de bibliotheek te gaan. Daarvoor hoefde ik slechts zo’n tweehonderd meter te lopen. Dat heb ik te danken aan mijn wijkgenoot Stephanie van Iersel, die twee straten verderop aan het Salland woont. Om het lezen te promoten bedacht zij een laagdrempelige manier om bewoners in de Landstrekenwijk in staat te stellen een boek te lenen. Naast haar woning staat de zogeheten ‘Little Free Library’; een huisje op palen met aan de voorkant een glasplaat, waarachter de boeken te zien zijn. Het is de bedoeling dat een ieder die een boek leent er zelf ook eentje in de straatbibliotheek stopt. Op die manier is er een permanent aanbod van zo’n dertig exemplaren. Op weg naar de ‘buurtbieb’ was ik uiteraard benieuwd naar het aanbod. Het had iets spannends. Als ik naar de grote bibliotheek in het Stadshart ga, is de kans dat ik niet vind wat ik zoek zeer gering. De keuze in onze schitterende boekentempel is immers gigantisch. Juist omdat het stalletje van Stephanie kleinschalig is en wordt bevoorraad door de lezers zelf, hoopte ik op iets bijzonders. Ik hield mij uiteraard aan de spelregels en plukte een boek uit mijn eigen verzameling: ‘Rokjesdag’ van Martin Bril. Een winter van niks, het voorjaar lonkt. Prima moment voor een boekje van Bril. Eenmaal aangekomen bij de kersverse voorziening kon ik de titels nog niet lezen, omdat de ruit een beetje beslagen was. Snel deed ik het deurtje open en mijn ogen zoomden in op het verzamelde leesvoer. Voor elk wat wils, concludeerde ik weldra. Rechtsonder zag ik een klein groen boekje en las de naam van Tim Krabbe, de meesterlijke verteller van wie ik al diverse juweeltjes had gelezen. Nadere inspectie leerde dat het ‘Een tafel vol vlinders’ was, het boekenweekgeschenk uit 2009. Was dat even een mooie vangst! Zoveel leesplezier zo voor het oprapen, om de hoek. Het eerste bezoek beviel mij prima, ik ga er een vast ritueel van maken. De sensatie wat er op mij ligt te wachten gaat vast verslavend werken. Ik hoop dat het originele initiatief inspirerend werkt en een levendige ruilhandel ontstaat. Wat een verrijking van het welzijn in mijn wijk, met dank aan Stephanie van Iersel!

No comments yet

Geef een reactie

