Skip to content

Geen zin

februari 26, 2014

Als voetballer had ik soms geen zin. Dat had vaak met het weer te maken. Zakte het kwik richting ’t vriespunt dan wilde ik liever niet naar buiten. De combinatie van regen en harde wind vond ik minstens zo erg. Ik was kortom een mooi weer voetballer, zo’n type die de trainer kon missen als kiespijn. Moest ik dan toch binnen de lijnen verschijnen dan begon ik – zoals dat in het jargon heet – verkeerd aan de wedstrijd. En dat kwam doorgaans niet meer goed. Een mentale kwestie? Nou, eerder gewoon geen trek in de bal. Het spelletje kon mij dan gestolen worden, de liefhebber in de amateur was ver te zoeken. Op die dagen maakte het argument dat je het voor ’t team moest doen ook weinig indruk. Het was dan ook geen toeval dat ik in mijn hoogtijdagen (…) in september en april doorgaans aardig voor de dag kwam. In de tussenliggende periode was er nauwelijks een peil op te trekken. Ik voetbalde voor de lol en niet voor het geld. Ooit liet ik een journalist van een lokale krant optekenen dat ik niets moest, omdat ik er immers niet voor betaald kreeg. De trainer beloonde mij met een reservebeurt. Hoe het weer die dag was kan ik mij niet meer herinneren. Gisteravond keek ik naar een wedstrijd in de Champions League en wel tussen Olympiakos Piraeus en Manchester United. Die gasten verdienen een aardige duit, meneer Rooney liefst zestig cent per seconde geloof ik en dat tot en met 2019. Dan wil je wel rennen. Wayne staat bekend als een ijverige jongen, die vroeger graag naar de hoeren ging. Daar lees ik tegenwoordig nooit meer wat over, misschien ging het op den duur vervelen.

moyesHet klinkt wellicht gek, maar ik herkende bij de spelers van de geplaagde trainer David Moyes iets wat mij zeer bekend voorkwam. De meesten hadden er namelijk totaal geen zin in, waren werkelijk niet vooruit te branden. Ferdinand, Evra, Carrick, Van Persie,Valencia; de lamlendigheid straalde er vanaf. Het tempo lag bedroevend laag, de passing was dramatisch en bewogen werd er nauwelijks. Alleen flankspeler Young rende dat het een aard had, maar dan vooral als een kip zonder kop. Aan het weer kon het niet liggen, de Griekse avond had alles om er een feestelijke pot van te maken. De thuisploeg ging vol de strijd aan en profiteerde optimaal van de apathie van de miljoenenploeg. United werd vorig seizoen in het laatste jaar van Alex Ferguson kampioen van de Premier League, maar met zo’n beetje dezelfde selectie is het nu huilen met de lamp aan. Tegen de hartstochtelijke Grieken leek elke handeling een karrenvracht aan energie te kosten. Tjonge, wat oogden die gasten vermoeid. Nergens zin in. Ja, douchen. Duurbetaalde profs die opzichtig de kantjes eraf liepen, ik vond het een fascinerend gezicht. Trainer Moyes zei dat hij het niet had zien aankomen. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Mijn trainers hadden er wat dat betreft meer kijk op…….

2 reacties leave one →
  1. michel boerebach permalink
    februari 27, 2014 4:35 pm

    hahaha Ber …Inderdaad jij was een mooi weer voetballer ,,, Zoals ik heel slecht tegen natte velden kon …. Te nat voor je ,,, zei trainer meneer van Dijk dan ….

    • februari 28, 2014 4:47 pm

      Ja,meneer van Dijk, die is welbeschouwd hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de lancering van jouw profloopbaan.

Geef een reactie

