Skip to content

Het verschil willen maken

februari 22, 2014

hichamOnze eerste ontmoeting was in een leeg lokaal van de multifunctionele accommodatie Atolplaza in Lelystad. Dat was voor Hicham Ismaili Alaoui een thuiswedstrijd, hij is immers een kind van de Atolwijk. Ik interviewde hem voor een radioprogramma dat ik bij Omroep Flevoland produceer en waarin Flevolanders ‘Op de Voorgrond’ treden. Mensen die gepassioneerd ergens mee bezig zijn, mensen met een mooi verhaal. Was ik even aan het goede adres! Tegenover mij zat een bevlogen idealist, de gedrevenheid spatte ervan af. Een spraakwaterval bovendien, die overal een mening over bleek te hebben en zeer gemotiveerd was om die te ventileren. Kapstok voor het verhaal was zijn betrokkenheid bij en inzet voor zijn buurt, maar ons geanimeerde gesprek ging over zoveel meer. Ik was onder de indruk van zijn drive en optimistische geest. Hier zat een jongeman die niet dacht in beperkingen maar in uitdagingen. Lekker eigenwijs en zelfbewust, boordevol energie en levenslust. Nog bijkomend van de verbale tsunami vroeg ik Hicham of de politiek niet iets voor hem was. Ja, daar had hij wel over nagedacht. Hij was er nog niet uit. Ik wel. Was ervan overtuigd dat het slechts een kwestie van tijd was voordat zijn naam op een kieslijst zou staan. Hicham heeft gekozen voor de Inwonerspartij en staat op plaats zes. Mocht de club van Luc Baaten geen zes zetels halen, dan is de kans groot dat de debutant met voorkeursstemmen in de raad komt. Dat is het voordeel als je zo zichtbaar en actief bent op wijkniveau en ambities hebt die verder reiken dan de eigen achterban te vertegenwoordigen. Hicham voelt zich boven alles Nederlander en steekt bij voorbeeld zijn trots voor het koninklijk huis niet onder stoelen of banken. Toen ik vanmorgen op de markt liep was hij druk met campagne voeren. De gele sjaal stond hem goed. Folders werden uitgedeeld, hij babbelde er lustig op los. Dat kwam mij bekend voor. Tussen het volk voelde hij zich duidelijk in zijn element. De begroeting was allervriendelijkst. Ik luisterde geamuseerd naar het laatste nieuws. Bovenstaande is alles behalve een stemadvies. Het is gewoon een stukje over een sympathieke vent, die het verschil wil maken. Dat vind ik mooi.

No comments yet

Geef een reactie

