Skip to content

Geweld wordt niet getolereerd!

februari 4, 2014

De meeste verkiezingsprogramma’s zijn te lang. Dat komt doordat partijen vinden dat ze over van alles een mening moeten hebben en maar al te vaak verzanden in algemeenheden en/of open deuren. Laat ik ter verduidelijking een voorbeeld uit het manifest van de ChristenUnie noemen. Op pagina drie bij het stukje over ‘Een veilige samenleving’ lees ik dat geweld tegen hulpverleners niet wordt getolereerd. Laat ik nou altijd hebben  gedacht dat de CU een voorstander was van het in elkaar meppen van ambulancepersoneel! Nou, nog eentje dan. Bij ‘Parkeren’ staat: parkeergarages moeten (sociaal) veilig zijn. Dus de broeders en zusters van de schepper willen geen donkere betonkolossen, waar ongure types vrij spel hebben. Stop de persen! En zo kan ik nog wel even doorgaan en heus niet alleen in het boekwerkje van de ChristenUnie. Over het programma kom ik straks nog verder te spreken.

ellyEnthousiast ben ik over de verkiezingsposter van de ‘partij van de samenleving’. Lijsttrekker Elly van Wageningen is uitstekend gefotografeerd. Positieve uitstraling, warme glimlach; dat wekt vertrouwen. Ik weet uit ervaring dat zij een sympathieke, intelligente en integere vrouw is, maar de doorsnee Lelystedeling heeft geen flauw benul. Wie naar deze poster kijkt, kan echter geen negatieve gevoelens krijgen. De slogan ‘Geef geloof een stem’ is goed gevonden, omdat deze de christelijke lading dekt en tegelijkertijd ook een handreiking doet naar een bredere doelgroep. Als ik in de pr-commissie had gezeten, was het politieke pamflet veel meer toegeschreven op het boegbeeld van de partij, want personen in de politiek worden steeds belangrijker. En de ChristenUnie heeft met Van Wageningen een troef in handen die beter uitgespeeld zou moeten worden. (Mij wordt nooit iets gevraagd.) Terug naar de inhoud, dan maar. Er wordt over ‘Drugs en drank’ gesproken. De CU acht de aanwezigheid van een coffeeshop ongewenst. Uitgerekend een winkel in het Stadshart die wel lekker draait en voor geen enkele overlast zorgt. Goed geregeld, minder straatdealers; wat is het probleem? In de jeugdzorg moeten ‘Eigen-krachtconferenties’ komen en een ‘meetingpoint’ voor jongeren. Mij best. Ook wordt er gepleit voor opvoedcursussen en een meldpunt bureaucratie in de zorg. Lijken mij zinnige initiatieven. En dan stuit ik weer op een dooddoener: IJsselmeer en Markermeer kunnen watersport stimuleren. Je meent het! Onder ‘Stimuleren van sport en beweging’ staat iets schattigs, namelijk dat er ‘ommetjes’ bij de aanleg van woonwijken moeten komen. Ja, samen een ommetje maken, bij voorkeur met de trouwe viervoeter! En uiteraard ontkom ik niet aan een echte ChristenUnie oneliner: ‘We hebben hart voor de hardwerkende boeren, zij werken in nauwe relatie met de schepping’. Het programma van de ChristenUnie komt op mij over als een moetje, en dat met een sprankelende lijsttrekker. Gemiste kans. (Rapportcijfer: vermoeide voldoende)

No comments yet

Geef een reactie

