Skip to content

Kerstbomen in het zand

februari 1, 2014

Kerstboom1De kerstdagen liggen alweer een tijdje achter ons, maar de stille getuigen zijn elke dag in mijn wijk te ‘bewonderen’. Kinderen die in de spin spelen, weten zich omringd door liefst zeven kerstbomen. Ik zei vanmorgen tegen de moeder dat ik geen foto van haar kroost ging maken, maar dat het mij om het dode groen te doen was dat daar al weken ligt. Bomen die in de decembermaand huiskamers zo sfeervol maakten, achteloos in de grote zandbak gedumpt. Ik vraag mij af hoe dat is gegaan. Heeft iemand ’s avonds bij het laatste rondje met de hond zich van de boom ontdaan? En was dat voor anderen het sein om het voorbeeld te volgen? Of hebben meerdere mensen overdag schaamteloos de bomen daar neergegooid? Het kan niets anders dan dat de ‘daders’ elke dag worden geconfronteerd met hun asociale gedrag. Zou dat op een gegeven moment niet leiden tot enig voortschrijdend inzicht en het besef dat hun handelingen niet normaal zijn? Misschien denken ze wel: dat ruimt de gemeente wel op. Wellicht kan het ze ook geen ene reet schelen.

Kerstboom2Met het risico om voor burgermannetje versleten te worden, geef ik ruiterlijk toe dat ik mij eraan erger. En dan vooral aan de liefdeloosheid. Vooraan in mijn straat ligt ook al weken een boom. Zegt het iets over het gebrek aan fatsoen in onze maatschappij, of overdrijf ik nu? Hoe dan ook kijk ik het nog een weekje aan en dan zorg ik er hoogstpersoonlijk voor dat de rotzooi wordt opgeruimd.

No comments yet

Geef een reactie

