Skip to content

Adoptiehond

januari 28, 2014

pupIk zie ze wel eens lopen in het centrum. De begeleider en de hond. De viervoeter is meestal een labrador of een golden retriever. De train(st)er wandelt in een stoere outfit en is drukdoende de braverik te leren wat-ie zoal moet weten. De hond is doorgaans vrij rustig en doet gewillig wat er van hem/haar verlangd wordt. Dat is de rolverdeling. Ze zijn samen geconcentreerd bezig en laten zich niet snel afleiden. De hond heeft uiteraard geen flauw benul dat hij/zij wordt opgeleid om later een belangrijke rol te spelen in het leven van iemand die niets ziet. De baas daarentegen wel, vandaar ook die serieuze blik en duidelijke commando’s. Vlieguren maken, opleiden tot een blinde geleidehond, die met speels gemak precies doet wat hem/haar geleerd is. Van de week zag ik een item waarin een jongeman vol enthousiasme vertelde hoe mooi hij het werken met de hond vond. Het dier zat aan zijn voeten en keek ontspannen voor zich uit. Ze waren kameraden, zoveel was wel duidelijk. De blonde knaap zei dat het opleiden niet mogelijk is zonder donaties en zijn wervende gaven mochten niet onderschat worden. Ik was in elk geval gemotiveerd geraakt en surfte naar de site van KNGF Geleidehonden. En wat bleek? Ik kon een pup adopteren, voor 7,50 euro per maand. Als ik dat deed, zou ik middels een digitale nieuwsbrief op de hoogte worden gehouden van alle ontwikkelingen. Hoe het hem verging in het puppypleeggezin, alles over de training, foto’s en nog veel meer. Ik kreeg inzage in een heus puppydossier en kon de ‘Foster Parents Dog’ volgen tot hij bij zijn blinde baas ging wonen. Gemiddeld duurt de opleiding van een pup ongeveer twee jaar. Dus voor zo’n tweehonderd euro kon ik – samen met andere donateurs in een adoptiegroep – ervoor zorgen dat de kwaliteit van leven van een blinde medemens aanmerkelijk verbeterde. Ik gooide mijn voornemen dezelfde avond in de groep en de meiden staken de duimen omhoog. Op de site kan ik kiezen tussen Elmo, Marley of Hutch. Get up, stand up!

No comments yet

Geef een reactie

