Skip to content

Lang leve de Waterwijzer!

november 16, 2011

In Lelystad staat een gebouw dat zo lelijk is dat het daardoor eigenlijk wel iets moois heeft. Het is een kantoorpand op palen, dat de Waterwijzer heet. Op dit moment mag het zich in een zekere belangstelling verheugen, daar een clubje cultuurminnaars deze architectonische parel van de sloop wil redden. De gemeente heeft al een sloopvergunning afgegeven en een projectontwikkelaar is voornemens op die locatie woningen en appartementen te bouwen. Maar onder aanvoering van de zoon van de overleden architect Jelles, wordt een laatste poging gedaan het monumentale pand van de ondergang te redden. Er schijnt zelfs een investeerder te zijn gevonden die een miljoen euro op tafel wil leggen, omdat de Waterwijzer de ‘wauw-factor’ heeft. De redders weten zich gesteund door schrijver Joris van Casteren (bekend van het boek ‘Lelystad’), die van mening is dat oude (lelijke) gebouwen bij de stad horen. Een romantisch-realistische visie, waar ik me wel in kan vinden. Al realiseer ik mij dat uiteindelijk alles om het geld draait. Maar mocht er een wel zeer visionaire ondernemer zijn die brood ziet in het opknappen en exploiteren van deze gammele constructie, dan zou ik dat wel grappig vinden. Te meer daar ik niet geheel onverschillig tegenover het leegstaande gedrocht sta; ik heb er immers 18 maanden gewerkt! Halverwege de jaren tachtig deed ik bij het Gewestelijk Arbeids Bureau als Tewerkgestelde Erkende Gewetensbezwaarde (kortweg: Tegger) mijn vervangende dienstplicht. (Ik had namelijk eerder bedacht dat als ik op iemand zou gaan schieten ik zelf uitmaakte wanneer en op wie ik dat zou doen. Het idee dat iemand anders dat voor mij ging bepalen, sprak mij minder aan. En dus weigerde ik –  met succes – militaire dienst.) En mijn vervangende dienstplicht vervulde ik in de Waterwijzer! De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar vooral schromelijk de kantjes eraf liep en als beginnend freelance-journalist in de baas z’n tijd vooral druk was met stukkies schrijven voor wie ze maar wilde hebben. Om een lang verhaal kort te maken: in de Waterwijzer is de kiem gelegd voor een schitterende journalistieke carriere (…..) en dus moet het gebouw behouden blijven. Lang leve de Waterwijzer!

4 reacties leave one →
  1. Fredo permalink
    november 30, 2011 10:18 am

    Hoi Ber,

    Goed initiatief jongen, een blog. Ik geniet op verjaardagen van je vaak sjeuige annekdotes en ben het regelmatig eens met jouw kijk op bepaalde zaken maar voor wat bovenstaande betreft zul je in mij geen medestander vinden. Ik snap jouw diepgewortelde gevoelens voor De Waterwijzer, gezien je verleden, maar het is toch inderdaad een draak van een gebouw die je toch niet vol trots tijdens een rondritje Lelystad aan gasten wil laten zien? Kijk, niet alle gebouwen in Nederland hoeven de allure te bezitten van bv het Vredespaleis in Den Haag of het Paleis op de dam, maar dit is toch het andere uiterste?

    Ik zou als voorbeeld De Gordiaan nemen. Als daar niets mee was gedaan, onder de noemer “een oud (lelijk) winkelcentrum hoort eigenlijk bij Lelystad” dan hadden we daar nu nog rondgelopen in allerlei tochtige, vervallen, winkelstraten om onze inkopen te doen. Aannemelijk is zelfs dat het merendeel van de Lelystedelingen zich hoogstwaarschijnlijk met piepende banden in de richting van Dronten, Almere etc. zou gaan begeven om daar comfortabeler te gaan winkelen…….

    O ja, nog even een kleine aanvulling van mijn eerste allinea; Als je langs de Waterwijzer rijdt op de Polderdreef in de richting van de Koploper kan ik mij niet voorstellen dat ook maar iemand daar vrolijk van wordt of overvallen wordt door een gevoel van intens geluk (wauw factor) als je gedurende dat ritje van pakweg anderhalve minuut, naar rechts kijkt. Wat mij betreft zou ik er niet rouwig om zijn mocht de gemeente ooit besluiten om dat hele gedeelte, a la de oude Schouw, opnieuw te gaan opbouwen, maar dit terzijde.

    Succes jongen met je blog en, nogmaals, ik zal deze met veel plezier gaan volgen.

    Groeten, diepe buiging en hoop u snel te zien.

    Fredo

  2. november 30, 2011 1:03 pm

    Hallo Fredo,

    Fijn dat je mij nauwlettend in de gaten houdt! Ik neem aan dat jou de ironische ondertoon in het stukje niet is ontgaan.

    Gr. Berry.

    • Fredo permalink
      november 30, 2011 9:32 pm

      Hoi Berry,

      Potdimme, weer op het verkeerde been gezet, haha ;-)

      Tot snel, topper!!!

      Fredo

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 610 andere volgers

